04 maja 2014

Ciąża nie choroba - zapraszam na wpis Pani Doktor Agnieszki Stawowiak z NZOZ Perfect Kraków



Drogie Mamy!

Tym razem nie będę pisała o pomaganiu naszej urodzie być jeszcze bardziej olśniewająca a o kilku z pozoru prostych podpowiedziach, które pomogą nam przetrwać te kilka wyjątkowych miesięcy z życia kobiety kiedy jest w ciąży. Wszystkie wiemy, że ciąża to dla nas czas szczególny, wyjątkowy a zwłaszcza okres zmian.  Od momentu gdy dowiadujemy się, że mamy w sobie "fasolkę", która rośnie i za parę miesięcy będziemy mogły przytulić naszego okruszka to czas oczekiwań, niepewności czasem niepokoju o rozwój naszego maleństwa. Zwłaszcza podczas pierwszej ciąży, możemy być zaniepokojone, bo zmiany zachodzące w naszym organizmie mimo że całkowicie naturalne są rewolucyjne i wymagają od naszego organizmu wielkiego wysiłku.
Zanim jednak mały obywatel pojawi się na świecie i będzie nim rządzić pomyślmy co robić aby wszystko przebiegało w jak najlepszym porządku. Prawidłowy rozwój naszego maleństwa to absolutna podstawa i to należy kontrolować podczas regularnych wizyt u lekarza prowadzącego nasza ciążę. Nie wolno jednak zapomnieć, że to co najistotniejsze zależy od nas samych i naszego otoczenia, im my będziemy bardziej dbać o siebie i przede wszystkim mieć dobre samopoczucie, będziemy się uśmiechać (bo w końcu mamy ku temu najlepszy powód na świecie), tym lepiej zdrowiej i co najważniejsze spokojniej przetrwamy te 9 miesięcy. 


Obalmy, jeden z najbardziej szkodliwych mitów, w ciąży nie jemy za dwoje czy troje jak było w moim przypadku (w końcu mam bliźniaczki) a dla dwojga, trojga a nawet czworga i więcej bytów :) Każda przyszła mama dobrze wie, że zdrowe odżywianie w ciąży ,zażywanie odpowiednich witamin,odpoczynek to podstawa. To co zjemy, wypijemy ma bezpośredni wpływ na życie płodowe naszego maluszka możemy mu więc ułatwić ten rozwój ale możemy mu również bardzo zaszkodzić. Nie znaczy to,żeby absolutnie odmawiać sobie tego na co mamy ochotę, bo przecież jedzenie też jest przyjemnością a jak my będziemy zadowolone to dzidziuś w nas z pewnością też to doceni. Najistotniejszy jednak jest zdrowy umiar nadmiar zbędnych kilogramów bardzo ciężko "zrzucić” po ciąży a i podczas samej ciąży nie powinnyśmy zbyt dużo przytyć.  I nie chodzi tutaj o kwestie smukłej sylwetki a narażanie kręgosłupa, stawów czy nawet układu krwionośnego na nadmierne przeciążenie.  Jedzmy zdrowo i pijmy dużo płynów, zwłaszcza wody mineralnej niegazowanej. 




Owoce, warzywa, produkty zawierające błonnik korzystnie wpływają na nasze trawienie. Absolutnie należy zrezygnować z wszelkich używek, unikać nasłoneczniania ( bo możemy się nabawić np. groźnych dla zdrowia przebarwień) , bezwzględnie zrezygnować z solarium. No i co bardzo istotne to pomimo że niestety nie da się wyspać na zapas to śpijmy jak najwięcej bo po porodzie czeka nas nocne budzenie. Odpoczywajcie najlepiej w pozycji odciążającej kręgosłup a nogi trzymajcie trochę wyżej aby uniknąć obrzęków. Jeśli możemy sobie na to pozwolić, korzystajmy  masaży dostosowanych do naszego stanu, to z pewnością ułatwi nam codzienne życie. Nigdy nie zapominajmy, że nasz partner to powinien być nasza podporą a my w ciąży bywamy czasami ciężkie do wytrzymania, warto uświadomić im że wymagamy dużo ciepła i czasami wyrozumiałości. Pozwólcie Waszym partnerom Was rozpieszczać, róbcie sobie przyjemności, idźcie na zakupy, przebywajcie z osobami, które lubicie i w których towarzystwie Wam dobrze. Jeśli Wasza ciąża przebiega prawidłowo, nie ma, żadnych przeciwwskazań przeciwko namiętnej bliskości z partnerem ;) to relaksuje, pomaga rozładować napięcia, czy muszę tłumaczyć jak przyjemny jest seks? W ciąży bywa jeszcze przyjemniejszy. No i najważniejsze ciąża to nie choroba - nie dajcie się zwariować. Na szczęście my kobiety mamy instynkt macierzyński-wszystko będzie dobrze. Głowy do góry.



Agnieszka Stawowiak

Lekarz Medycyny estetycznej

 
                ( klik )
 

7 komentarzy:

  1. Interesujący wpis. Faktycznie wiele kobiet przegina jeżeli chodzi o ciąże.. Pozdrawiam i z przyjemnością dodaje Twojego bloga do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taaak, jedzenie za dwoje to zdecydowanie mit :). W pierwszym i drugim trymestrze ciaży kaloryczność powinna wzrosnąć o 360 kcal w stosunku do podstawowego zapotrzebowania. Ta taka ilość kalorii to tylko jedna kanapka więcej w ciągu dnia :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny post, ja już mam ten stan za sobą, razy trzy :), ale zdanie na temat ciąży mam takie samo - to nie choroba, tylko bardzo przyjemny stan, ale nie warto też drastycznie zmieniać swojego sposobu życia, chuchać i dmuchać na wszystko, wystarczy rozsądek i umiar we wszystkim.
    Nie trzymałam się jakiejś specjalnej diety, jadłam to, co zazwyczaj, ograniczając jedynie ostre potrawy, które lubię, nie przytyłam zbytnio i szybko wracałam do normy po porodach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli chodzi o odżywianie to jak najbardziej się zgadzam, jest najważniejsze! I powiem więcej, lepiej zacząć zdrowo się odżywiać nie tylko będą w ciąży :)

    OdpowiedzUsuń
  5. świetny post dla początkujących w temacie :)
    i ja zgadzam się z opinią że ciąża to nie choroba!

    OdpowiedzUsuń
  6. nie lubie stwierdzenia "ciąża nie choroba", takie uproszczenie na maxa. Pewnie, ze nie choroba ale wiele kobiet bardzo ciężko i nieprzyjemnie przechodzi (szczególnie pierwsze miesiące) ciąży. Ja przez prawie pierwsze 4 miesiące męczyłam się z tak okropnymi nudnościami, zgaga, bólami brzucha, zmęczeniem, ospałością, ze byłam dla otoczenia i samej siebie nie do wytrzymania i kiedy mnie ktoś zapyta to jedyne co mogę powiedzieć, to, ze czułam się właśnie jak chora - 4 miesiące "grypy żołądkowej". Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń